Hej kära läsare! Hoppas ni haft en fin helg, det har jag haft.
Det är i vilket fall dags för mitt andra inlägg om del två i Carlgren och Martons bok Lärare av imorgon! Intressant:) Jag vet faktiskt inte vad jag vill lyfta fram, det fanns helt klart mycket intressant i texten men det var inget som direkt fastnade, tyvärr. Men då detta faktiskt är en blogg som ska färga mina reflektioner så får jag väl göra ett försök att lyfta fram någonting. Vi får väl se hur det hela slutar.
Något som jag tyckte var intressant att läsa om var Dagmar Neumans iakttagelse, den att matematiksvårigheter inte märks på de lägre nivåerna (så som addition och subtraktion i talområdet 1-20) utan först när det gäller de lite svårare talen (så som de fyra räknesätten för flersiffriga tal). Detta har alltså att göra med att många inte lär sig månghet, de kan alltså inte förvissa sig om att talet 7 faktiskt är 7.
Det som enligt Neuman behövs för att behärska matematiken på de lägre nivåerna är att kunna se del-helhetsrelationer mellan talen, t.ex. att 8 är 4 och 4 men också 3 och 5 och så vidare.
"Av Neumans (1987) studie framgår att de elementära aritmetiska färdigheternas nödvändiga grund är en taluppfattning som bland annat omfattar särskiljandet och det samtidiga uppfattandet av talens serieordning- och månghetsaspekter, det omedelbara sinnliga erfarandet av mångheter upp till 10, erfarandet av del-helhetsrelationerna mellan talen upp till 10."
Ja, detta va en av sakerna som jag fastnade för, jag vet som vanligt inte om detta har någon relevans eller om ni läsare förstår min poäng med inlägget, men jag hoppas att min åsikt framgick.
Jag önskar er alla en fortsatt trevlig söndagskväll, på återseende Kristoffer!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar