torsdag 16 september 2010

Lärare av imorgon, del 2.

Ja nu var det dags igen! Vi har som uppgift att tills på måndag nästa vecka läsa del två i Carlgren och Marton, dessutom ska vi göra två inlägg här på bloggen där vi ska skriva ner våra tankar, reflektioner och funderingar  (därav bloggnamnet).
 Jag har suttit och läst en stund nu på eftermiddagen och jag tror att jag fortfarande bara är på det fjärde kapitlet men jag fastnade för en sak nästan direkt som jag tänkte att jag skulle ta upp. Det handlar om det Carlgren och Marton tar upp på sida 124-125, hur olika elever kan behandla samma problem på olika sätt. Det är ju naturligtvis inget konstig med det, jag har själv ofta upplevt att jag haft andra lösningar  än mina klasskamrater på  ett visst problem. Men grejen som jag fastnade för, som jag sedan satt och funderade över, var det att en lärare måste kunna se i princip alla lösningar för att kunna hjälpa en elev att förstå vad hon/han sysslar med.
Jag ska ta något direkt från boken för att försöka förklara bättre.

27+36 löst på tre sätt

A) 27+3=30
     36-3=33
     30+33=63

B) 27+30=57
     57+6=63

C) 20+30=50
     7+6=13
     50+13=63

Låt oss nu anta att en läraren alltid har lärt ut som i alternativ C, om nu eleven inte förstår vad läraren menar så måste läraren ha en djupare insikt och försöka förklara på ett utav de andra alternativen.

Nu vet jag dock inte om detta är relevant alls men detta satt jag i vilket fall och funderade över denna torsdag eftermiddag. Nu ska jag återgå till min bok och jag önskar er alla en fortsatt trevlig dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar